Je koopt een online-les waar je echt iets aan hebt!

Een les die jouw functioneren voor de klas verbetert.

Je moet de les dan ook echt volgen en toepassen.

 

Neem de volgende 10 regels in acht:

Sterke Aap is een samenwerkingsverband van Laura van de Wiel (Ape Creations) en Judith Porcelijn (Sterke School), samen goed voor bijna 40 jaar ervaring in het onderwijs. Judith heeft les gegeven in alle vormen van onderwijs in PO, SBO VSO en VMBO, Laura geeft tekenles op een VO-school. Samen willen zij jou en andere leraren helpen om zichzelf te verbeteren. Dat kan natuurlijk door het bijwonen van een trainingsdag of workshop. Maar als jij, als leraar, liever professionaliseert in je eigen tijd, dan kan een online-les van Sterke Aap uitkomst bieden. Als je wilt weten hoe een online les van Sterke Aap eruit kan zien, koop dan gratis en voor niets de online les “maak je les GOOD”.

  1. Wij zijn onszelf. Zorg dat jij ook altijd jezelf bent en blijft.
  2. We verwachten van jou dat je de online les ook echt volgt, anders is het zonde van je geld. Iedere les is opgebouwd uit stappen. Je leest een stukje en vervolgens ga je het ook echt uitvoeren. Het is erg belangrijk dat je het geleerde toepast in de praktijk. We verwachten dus van jou dat je uitvoert, evalueert en aanpast. En wij kunnen je helpen als je niet precies weet hoe je dat moet doen. Je stuurt dan gewoon een e-mail naar: info@sterkeaap.nl.
  3. Zet meteen in je agenda wanneer je de les gaat volgen en alle stappen gaat uitvoeren. Daarmee voorkom je dat je de les niet volgt of halverwege afhaakt.
    1. Bij de meeste lessen zitten documenten die je apart moet downloaden. Zet dus ook in je agenda wanneer je alle documenten gaat downloaden.
    2. Als je liever op papier werkt dan digitaal, dat raden we je aan om alles dan ook meteen uit te printen en op volgorde in een mapje te stoppen. Zo heb je alles netjes bij elkaar.
    3. Neem de tijd voor een les, maar ook voor de uitvoering en de evaluatie. Blok de tijd in je agenda. Beloon jezelf als je je weer een stukje af hebt.
    4. In het onderwijs gaan veranderingen niet snel. Weet dat je altijd de tijd moet nemen om veranderingen voor elkaar te krijgen. Dat doe je door de volgende regels in acht te nemen:
      1. Kondig aan wat er gaat veranderen en waarom. Betrek alle betrokkenen erbij, vergeet niemand!
      2. Neem de tijd om de veranderingen te oefenen. Een dag is te kort… neem minimaal een week.
      3. Evalueer met alle betrokkenen. Jij beslist wel zelf wat er al dan niet aangepast wordt. Jij houdt de regie.
  4. Het helpt als je de lessen hardop aan jezelf voorleest. Je kunt ze ook inspreken, opnemen en nog eens afspelen op een later moment.
  5. Weet heel goed waarom je deze online les gekocht hebt. Wat wil je bereikt hebben als je klaar bent met deze les? Formuleer een duidelijk doel voor jezelf. Schrijf het doel ook op, hetliefst op een gekleurde kaart en hang deze kaart en jouw doel erop boven je bureau, je bed of desnoods op de WC. Zo zorg je ervoor dat je je doel niet uit het oog verliest en gemotiveerd blijft om de stappen in de les te volgen.
  6. Hoe zorg je ervoor dat je goed evalueert? Dat doe je door de volgende stappen te volgen: a. Schrijf je doel op. Je doel moet zodanig omschreven zijn dat het goed te meten is.

a. Voorbeeld bij de les orde houden: “Ik wil beter zijn in orde houden” is geen goed doel. “Ik wil over een maand (op die en die datum) bij klas 3B geen ordeproblemen meer hebben” is wel een goed omschreven doel, mits je voor jezelf duidelijk omschreven hebt hoe jouw les in 3B er dan uitziet: “De leerlingen doen actief mee met de les, Jan en Piet verstoren de les niet en de sfeer is prettig.”

b. Communiceer je doel naar alle betrokkenen en vraag hen (maar ook jezelf!) op gezette tijden wat er nog moet gebeuren om het doel te bereiken. Dat kan zijn na iedere les, of na iedere week. Het hangt natuurlijk ook van het soort online les af. De evaluatiemomenten zet je ook in je agenda.

c. Je kunt evalueren door het mondeling of schriftelijk te vragen, je kunt ook een (al dan niet anoniem) enquêteformulier (al dan niet online) uitdelen.

d. Je kunt jouw doelen in subdoelen verdelen en per week of per dag een subdoel gehaald willen hebben.

i. Voorbeeld bij de les “Werken in Blokken”:

Na 1 week heb ik in beeld hoe lang ik over alles doe.

Na 2 weken heb ik mijn rooster gemaakt.

Na 3 weken heb ik mijn rooster uitgeprobeerd.

Na 6 weken heb ik mijn rooster aangepast.

Na 8 weken werk ik volgens een prettig en werkbaar rooster dat ik een keer per 3 maanden aanpas.

  1. Neem het besluit om alle stappen daadwerkelijk te zetten die je moet doen om je doel te bereiken. Committeer je daaraan door iemand te beloven de cursus voor een bepaalde datum af te ronden. Je kunt een collega of vriend vragen, maar je kunt de belofte ook aan ons doen door een e-mail te sturen naar info@sterkeaap.nl. In deze mail zet je “commitment”, een einddatum en je volledige naam.
  2. Zorg ervoor dat je bij iedere stap ook weet hoe je deze moet uitvoeren. Als je iets niet helemaal begrijpt, dan is dat geen probleem. Wij zijn ook maar mensen en ook wij kunnen wel eens iets onduidelijk uitleggen. Het kan ook zijn dat je gewoon geen idee hebt hoe je een stap moet toepassen in jouw situatie. Wij staan voor je klaar om je te helpen. Stuur een e-mail met je vraag naar info@sterkeaap.nl en je krijgt z.s.m. antwoord.
  3. Gebruik de kracht van de groep. Twee weten meer dan een. Dertig weten meer dan twee. Schakel je leerlingen, ouders en/ of collega’s in om te veranderen wat jij wilt veranderen.
  4. Als je geslaagd bent… laat het ons weten! Je ontvangt van ons dan een bewijs van deelname. Vier je successen en deel ze met de hele wereld. En vergeet niet… maak al je lessen SUPER met de hulp van Sterke Aap!